Konwersja w biznesie online – co warto o niej wiedzieć?

konwersja w biznesie online co warto o niej wiedziec

Konwersja jest nierozerwalnie związana z biznesem online. Jej jak najwyższy współczynnik jest celem każdego właściciela sklepu internetowego, ponieważ dzięki niemu można zwiększyć sprzedaż i zyski firmy. Czym tak właściwie jest konwersja i jak ją optymalizować? Na te i inne pytania odpowiadamy w tym artykule.

Konwersja – co to takiego?

Zacznijmy od wyjaśnienia samego terminu konwersji. Najprościej mówiąc, to po prostu ustalony cel witryny, który został zrealizowany przez użytkownika albo odbiorcę reklamy. Co może być takim działaniem? W przypadku sklepów internetowych oczywistym celem konwersji jest dokonanie zakupu. W niektórych przypadkach może być to również pozostanie na witrynie jak najdłużej, kliknięcie wyświetlanego banera reklamowego, a nawet zarejestrowanie nowego konta i zapisanie się do newslettera.

Z kolei współczynnik konwersji to wyliczenie pozwalające określić efektywność działań. Zgodnie z definicją Google Ads, wzór wygląda następująco: x ÷ y = z, przy czym:

  • x to liczba konwersji,
  • y to całkowita liczba użytkowników, którzy odwiedzili Twój sklep internetowy,
  • z to współczynnik konwersji.

Optymalizacja konwersji, czyli jak zachęcić użytkowników do działania?

Mówiąc o konwersji, należy wspomnieć o jej optymalizacji. To po prostu działania podejmowane w celu zwiększenia jej współczynnika. Co wpływa na CRO (ang. Conversion Rate Optimization)? Skutecznych sposobów jest dość wiele, a niektóre z nich wymagają znajomości psychologii. Jesteś ciekawy, jak wygląda to w praktyce? Sprawdź ten artykuł: Psychologiczne sztuczki szansą na zwiększenie konwersji?

Optymalizacja konwersji wymaga przede wszystkim zadbania o wygląd i funkcjonalność witryny. Sklep internetowy musi działać poprawnie – jakiekolwiek błędy czy przeszkadzające w zakupach wyskakujące okienka wpłyną negatywnie na doświadczenia użytkownika, który opuści stronę. Witryna musi być również intuicyjna w nawigacji – czytelne komunikaty i przejrzyste menu ułatwią klientom poruszanie się po sklepie internetowym i znalezienie interesujących ich produktów.

Nie bez znaczenia jest również zadbanie o sam proces zakupowy. W tym przypadku liczy się standardowe szyfrowanie SSL, o którym nadal zapomina wielu właścicieli sklepów internetowych. Warto również jak najbardziej uprościć dokonywanie transakcji – im łatwiejsza jest jej finalizacja i przejście do płatności, tym mniejsze ryzyko, że klient zmieni zdanie. Nie bój się również dodać sekcji z opiniami – pozytywne komentarze zadowolonych użytkowników zachęcą innych do zakupów.

Na optymalizację konwersji wpływają również:

  • możliwość chatu z pracownikiem biura obsługi klienta,
  • mocne CTA,
  • czasowe rabaty z licznikiem odliczającym czas do zakończenia akcji promocyjnej,
  • publikowanie branżowych treści na blogu połączonym ze sklepem internetowym,
  • remarketing,
  • spersonalizowane newslettery.

Co wpływa na obniżenie współczynnika konwersji?

Co może powodować obniżenie konwersji w stronie internetowej? Lista aspektów, które negatywnie wpływają na jej współczynnik, jest dość długa. Znalazły się na niej między innymi problemy z niewystarczająco szybkim ładowaniem się strony – im wolniej działa, tym większe szanse, że klienci nie będą chcieli dłużej czekać, opuszczą witrynę i skorzystają z oferty konkurencji. Podobnie jest w przypadku braku wersji mobilnej sklepu internetowego. Niedopasowana do ekranów smartfonów czy tabletów strona może znacząco obniżać konwersję.

Co ciekawe, to treści w sklepie internetowym są kolejną przyczyną spadku współczynnika konwersji. Niedbałe opisy produktów i kategorii, liczne błędy ortograficzne czy brak języka korzyści mogą skutecznie zniechęcać potencjalnych klientów do zrobienia zakupów właśnie na Twojej stronie. Do innych przyczyn obniżenia współczynnika konwersji zaliczamy problemy na etapie finalizacji transakcji w sklepie internetowym – brak wyświetlonej ceny dostawy, techniczne trudności z płatnością, a nawet nieważny kod rabatowy, który był reklamowany w mediach społecznościowych. Jeśli zauważysz u siebie spadek konwersji, to dobry moment, na skorzystanie z pomocy profesjonalistów. Znajdź firmę SEO z Krakowa, Warszawy, Poznania lub innego miasta i pozwól specjalistom rozwiązać swoje problemy.

Artykuł sponsorowany

Udostępnij