Tweety na temat @windowsmaniapl
r   e   k   l   a   m   a
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 20

Wątek: Zakup w komisie/na Allegro z punktu widzenia ochrony praw kupującego/konsumenta

  1. #1

    OFF-LINE

    Dołączył
    29.11.2015
    Posty
    13
    Telefon
    Nokia C7
    FW
    Belle
    Operator
    Play
    Dziękuję
    35
    Podziękowano
    2(2)

    Zakup w komisie/na Allegro z punktu widzenia ochrony praw kupującego/konsumenta

    Reklama:
    Witam,

    Dyskutowałem na ten temat z forumowym ekspertem ds. prawnych czy Alicją , ale że dyskusja się rozrosła o ciekawe zagadnienia, to warto żeby dyskusję upublicznić i otworzyć.
    Streszczę teraz mniej więcej o co pytałem Alicję.

    Więc moje pytanie brzmi: czy w przypadku awarii sprzętu zawsze można posłużyć się rękojmią, nawet u małego sprzedawcy? Zakładając oczywiście że nie zwinie interesu zanim awaria wystąpi .
    I co Ty osobiście sądzisz o kupowaniu z drugiej ręki, gdzie dostajemy tylko paragon 0%VAT lub Fakturę VAT-marża?
    Po tym co poczytałem na forum, mam też wrażenie, że sprzedawcy w większości nie wiedzą o obowiązkach jakie mają wobec swoich klientów.

    Pisałaś w którymś temacie, że kupując w komisie należy to robić tylko z odbiorem osobistym, dokładnie sprawdzając telefon. To oczywiste, ale ja widzę jedną zaletę zakupów wysyłkowych. Jeśli się dobrze orientuje mamy 14 dni na rozwiązanie umowy zawartej na odległość. Czyli zawsze jest to kilka dni na dokładne sprawdzenie działania telefonu i jego ewentualny zwrot, niż tylko krótkie sprawdzenie w sklepie.
    Tylko, że niektórzy sprzedawcy nakładają sobie swoje terminy np. 10 dni - czy to zgodne z prawem? No i zawsze jest ryzyko że przy chęci tego zwrotu sprzedawca może być oporny. Wiesz może coś więcej na ten temat?

    Czytałem o kupującym i konsumencie. Ale nie jestem w stanie określić różnicy w kontekście zakupów np. na Allegro. Czy wtedy jestem kupującym czy konsumentem?

    Zapraszamy do dyskusji

  2. Jeden użytkownik podziękował wosio za ten post:

    ali_cja (23-02-2016)

  3. Pani SponsorPanna Google jest aktywna
    Avatar Panny Google


    Dołączył
    24-08-2012
    Skąd
    Internet
    Telefon
    Lumia 900
    Operator
    Play
    Postów
    2134
    Podziękowano
    871(239)
  • #2

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    5,220
    Telefon
    L 930, 950XL DS,1320
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    669
    Podziękowano
    1,411(868)
    Wpisów na blogu
    36
    Cytat Zamieszczone przez wosio Zobacz posta
    Czytałem o kupującym i konsumencie. Ale nie jestem w stanie określić różnicy w kontekście zakupów np. na Allegro. Czy wtedy jestem kupującym czy konsumentem?
    Myślę, że od tego pytania powinniśmy zacząć: kto jest kupującym, a kto konsumentem?

    Dokonując zakupu, zawieramy umowę sprzedaży. Jest to umowa dwustronnie zobowiązująca, w której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się tę rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy umówioną cenę ( art. 535 Kodeksu cywilnego).

    Czyli, każdy nabywca rzeczy w drodze umowy sprzedaży jest kupującym.

    Kupującym może być zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prowadząca działalność gospodarczą lub zawodową ( potocznie się tu mówi o tzw. zakupie na firmę).

    Osobą fizyczną jest każdy człowiek. Każda osoba fizyczna posiada zdolność prawną, czyli zdolności do bycia podmiotem praw i obowiązków z zakresu prawa cywilnego. Zdolność prawna jest nabywana przez każdego człowieka z chwilą urodzenia ( art. 8 Kodeksu cywilnego).

    Jeżeli w chwili zawarcia umowy sprzedaży sprzedawca jest przedsiębiorcą a kupującym jest osoba fizyczna i ten zakup nie jest związany bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową tego kupującego, to w świetle prawa jest on konsumentem ( art. 22 z indeksem 1. Kodeksu cywilnego).


    Podsumowując, każdy konsument jest kupującym ( nabywcą rzeczy w drodze umowy sprzedaży) a nie każdy kupujący( nabywca rzeczy w drodze umowy sprzedaży) jest konsumentem.

    Sprzedawcą może być osoba fizyczna albo przedsiębiorca.

    Definicja przedsiębiorcy została określona w ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów ( Dz. U. z 2007 r. Nr 50, poz. 331 ze zm.) w art. 4. pkt.1.
    cyt. " Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    1) przedsiębiorcy – rozumie się przez to przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a także:
    a) osobę fizyczną, osobę prawną, a także jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, organizującą lub świadczącą usługi o charakterze użyteczności publicznej, które nie są działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,
    b) osobę fizyczną wykonującą zawód we własnym imieniu i na własny rachunek lub prowadzącą działalność w ramach wykonywania takiego zawodu,
    c) osobę fizyczną, która posiada kontrolę, w rozumieniu pkt 4, nad co najmniej jednym przedsiębiorcą, choćby nie prowadziła działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli podejmuje dalsze działania podlegające kontroli koncentracji, o której mowa w art. 13,
    d) związek przedsiębiorców w rozumieniu pkt 2, z wyłączeniem przepisów dotyczących koncentracji"



    A zatem, stronami w umowie sprzedaży są:

    1. Sprzedający, jako:
    - osoba fizyczna lub
    - przedsiębiorca
    2. kupujący, jako:
    - osoba fizyczna (konsument)
    - każdy inny nabywca.


    W kontekście zakupów na Allegro; można się spotkać z 3 podmiotami:

    1. Sprzedawca, jako
    a. osoba fizyczna,
    b. przedsiębiorca ( w tym również tzw. dropshipping - gdzie sprzedający działa we własnym imieniu i na własny rachunek, czyli na nim ciążą wszystkie obowiązki sprzedawcy /dokument sprzedaży, zwroty i reklamacje/).

    2. Pośrednik , jako
    a. osoba fizyczna,
    b. przedsiębiorca ( (tzw. dropshipping jako pośrednictwo w sprzedaży, gdzie kupujący zawiera umowę sprzedaży ze sprzedawcą (właścicielem) towaru, najczęściej mającym swoją siedzibę za granicą i to na nim ciążą wszystkie obowiązki sprzedawcy. Natomiast "pośrednik" pobiera tylko prowizję do sprzedawcy za to, że sprzedał jego towar.

    Dropshipping-jest to taki model sprzedaży, w którym nie tylko nie trzeba posiadać fizycznie towarów, które się sprzedaje, ale również nie trzeba ich pakować i wysyłać do klientów. Wystarczy, że towary te posiadają osoby, z którymi nawiązana jest współpraca. Podobnie zorganizowana jest współpraca związana z pakowaniem i wysyłką towarów do klientów. Może on występować jako sprzedaż we własnym imieniu bądź jako pośrednictwo w sprzedaży.
    ( Źródło: Dropshipping, czyli sklep internetowy bez magazynu )

    3. Kupujący, jako
    a. tylko kupujący,
    b. konsument

    Dlaczego prawo rozróżnia kupującego i kupującego będącego konsumentem? Ponieważ ustawodawca uznał, że gdy kupującym jest konsument, to jego ochrona powinna być mocniejsza/silniejsza.

    czy treść tego wpisu została przedstawiona w miarę zrozumiały sposób?
    Ostatnio edytowane przez ali_cja ; 23-02-2016 o 11:50

  • Jeden użytkownik podziękował ali_cja za ten post:

    wosio (23-02-2016)

  • #3

    OFF-LINE

    Dołączył
    29.11.2015
    Posty
    13
    Telefon
    Nokia C7
    FW
    Belle
    Operator
    Play
    Dziękuję
    35
    Podziękowano
    2(2)
    WOW, dziękuję za tak obszerne wyjaśnienie
    Tak, treść jest zrozumiała.
    Czyli konsumentem jest kupujący, który jest osobą fizyczną.

    A co sądzisz o pozostałych kwestiach? Czyli zakupy bezpośrednio w sklepie vs. wysyłkowo i czas na odstąpienie od umowy?

  • #4

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    5,220
    Telefon
    L 930, 950XL DS,1320
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    669
    Podziękowano
    1,411(868)
    Wpisów na blogu
    36
    W definicji konsumenta pominęłam bardzo istotną jej część, zapomniałam o określeniu podmiotu, którym jest sprzedawca. Uzupełniłam to przed chwilą, przepraszam, że dopiero teraz przeczytałam to, co wcześniej napisałam :-)
    Ponadto, okazuje się, że pominęłam to, że nazwałeś mnie ekspertem. Nie czuję się nim i nim nie jestem:-) Ja tylko doradzam i to w zasadzie w taki sposób, jakbym to ja sama miała złożyć reklamację Czyli, chcąc nie chcąc, wybieram opcję jak najbardziej korzystną/optymalną dla osoby szukającej na forum porady.

    Cytat Zamieszczone przez wosio Zobacz posta
    Czyli konsumentem jest kupujący, który jest osobą fizyczną.
    Należałoby, biorąc pod uwagę moje uzupełnienie, napisać, że konsumentem jest kupujący, który dokonuje zakupu /zawiera umowę sprzedaży/ jako osoba fizyczna od przedsiębiorcy.


    Cytat Zamieszczone przez wosio Zobacz posta
    A co sądzisz o pozostałych kwestiach?
    Postaram się, w miarę wolnego czasu, odpowiedzieć na każde z Twoich pytań.

  • Jeden użytkownik podziękował ali_cja za ten post:

    wosio (24-02-2016)

  • #5

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    5,220
    Telefon
    L 930, 950XL DS,1320
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    669
    Podziękowano
    1,411(868)
    Wpisów na blogu
    36
    Cytat Zamieszczone przez wosio Zobacz posta
    zakupy bezpośrednio w sklepie vs. wysyłkowo i czas na odstąpienie od umowy?
    Każda z form zakupu na swoje zalety i wady.

    1. Zakupy w stacjonarnym sklepie /komis/

    Wady:
    prawo nie przewiduje tu możliwości odstąpienia od umowy sprzedaży bez podania przyczyny w terminie 14 dni od zawarcia umowy przez konsumenta. W przypadku kupującego nie będącego konsumentem, to nie ma znaczenia, ponieważ nie ma on takiego prawa również przy zawarciu umowy na odległość.
    Zalety:
    - możliwość sprawdzenia sprzętu przed zakupem, a co najmniej dokładnego dokonania oględzin,
    - ustalenie, jakie dokumenty są dołączone do sprzętu / np. kopia faktury zakupu poprzedniego właściciela/ i w jaki sposób zostanie udokumentowana sprzedaż,
    - osobista rozmowa ze Sprzedawcą/sprzedającym i poznanie jego stosunku do odpowiedzialności z tytułu rękojmi, w przypadku wykrycia/ustalenia wady telefonu.
    - łatwy do poznania/ustalenia jest adres i dane Sprzedawcy, a co najmniej adres punktu sprzedaży i jego nazwa.
    - ustalenie warunków gwarancji w przypadku awarii sprzętu; czy Sprzedawca gwarantuje naprawę i przez jaki okres, czy do zakupu zostanie dołączona karta gwarancyjna producenta.

    2. Zakupy na odległość – sklep internetowy, Allegro:

    Zalety:
    prawo odstąpienia konsumenta od umowy sprzedaży bez podania przyczyny w terminie 14 dni od dnia objęcia zakupionej rzeczy w posiadanie. Zaleta jest bez znaczenia, jeżeli umowę zawarł kupujący nie będący konsumentem.
    Pamiętać jednak należy, że prawo przewiduje odstąpienie od umowy zawartej na odległość bez podania przyczyny jedynie wówczas, gdy Sprzedawcą jest przedsiębiorcą /i to wiarygodnym, w przeciwnym wypadku konsumenta czeka długa i uciążliwa droga w egzekwowaniu swoich praw/.

    Wady:
    - brak możliwości wcześniejszego poznania, jaki sprzęt w rzeczywistości oferowany jest do sprzedaży / nowy, noszący ślady używania, recyrtyfikowany, ekspozycyjny, [podrobiony, bez niezbędnych cyrtyfikatów itp./
    - jeżeli z Regulaminu Sprzedawcy nie ustalimy, że sprzedającym jest Sprzedawca a tylko np. pośrednik, to nie będzie on odpowiedzialny z tytułu rękojmi.
    - ryzyko braku lub trudności w ustaleniu, kto jest sprzedawcą i czy jest on przedsiębiorcą,
    - trudne w przewidywaniu ryzyko zakupów na odległość,
    - trudne do przewidzenia ryzyko odesłania wadliwego przedmiotu zakupu ,
    - do czasu otrzymania przesyłki , nie ma gwarancji otrzymania dokumentów zakupu zgodnie z zapewnieniem sprzedawcy,

    3. Sprzedaż wysyłkowa sklepu o ustalonej renomie, mającego stacjonarne punkty sprzedaży, z dostępnymi do publicznego wglądu regulaminami sprzedaży i z określoną procedurą reklamacyjną:

    Zalety: wyeliminowane w największym stopniu ryzyko zakupów, przewidywalność respektowania przez Sprzedawcę procedur reklamacyjnych
    Wady: wyższa cena, co wcale nie oznacza 100% pewność otrzymania fabrycznie nowego sprzętu.


    Prawo odstąpienia od umowy

    Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość przysługuje tylko konsumentowi w terminie 14 dni od dnia odjęcia zakupionej rzeczy w posiadanie ( rzeczywiste otrzymanie rzeczy) lub przez wskazaną przez konsumenta osobę, inną niż przewoxnik.

    W przypadku zakupu poza lokalem przedsiębiorstwa, przy jednoczesnym wydaniu rzeczy w trakcie zawierania umowy - od dnia zawarcia tej umowy.

    Przy czym należy pamiętać, że początek biegu 14-o dniowego terminu do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy rozpoczyna się od dnia następnego po dniu, w którym nastąpiło zdarzenie ( zawarcie umowy czy objęcie zakupionej rzeczy w posiadanie).

    To, że można spotkać na stronach internetowych Sprzedawcy informację np. o 10-o dniowym terminie do odstąpienia od umowy, świadczy jedynie o niedbałości sprzedawcy w aktualizowaniu informacji dostępnej publicznie i może być jedynie powodem do zniechęcenia u niego zakupów. Nie ma natomiast wpływu na rzeczywisty termin określony przez ustawodawcę.

    Podstawa prawna:

    USTAWA z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta ( Dz.U. 2014. Poz. 827)

    "..Art. 27. Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35."

    / wyjątki:
    art. 33. Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.
    Art. 34 ust. 2. Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów.
    Art. 35. 1. Jeżeli konsument wykonuje prawo odstąpienia od umowy po zgłoszeniu żądania zgodnie z art. 15 ust. 3 i art. 21 ust. 2, ma obowiązek zapłaty za świadczenia spełnione do chwili odstąpienia od umowy.
    2. Kwotę zapłaty oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia, z uwzględnieniem uzgodnionej w umowie ceny lub wynagrodzenia. Jeżeli cena lub wynagrodzenie są nadmierne, podstawą obliczenia tej kwoty jest wartość rynkowa spełnionego świadczenia./

    Rozpoczęcie biegu terminu do odstąpienia od umowy:

    Cytowanej wyżej ustawa:
    " Art.28.
    Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:
    1) dla umowy, w wykonaniu której przedsiębiorca wydaje rzecz, będąc zobowiązany do przeniesienia jej własności – od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik, a w przypadku umowy, która:
    a) obejmuje wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – od objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii lub części,
    b) polega na regularnym dostarczaniu rzeczy przez czas oznaczony – od objęcia w posiadanie pierwszej z rzeczy;
    2) dla pozostałych umów – od dnia zawarcia umowy.
    Art. 29.
    1. Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu, o którym mowa w art. 27.
    2. Jeżeli konsument został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, termin do odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od udzielenia konsumentowi informacji o tym prawie.
    Art. 30. 1. Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie można złożyć na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do ustawy.
    "

    Czy moja odpowiedź jest zrozumiała i wyczerpująca?

  • Jeden użytkownik podziękował ali_cja za ten post:

    wosio (24-02-2016)

  • #6

    OFF-LINE

    Dołączył
    29.11.2015
    Posty
    13
    Telefon
    Nokia C7
    FW
    Belle
    Operator
    Play
    Dziękuję
    35
    Podziękowano
    2(2)
    Dziękuję, Twoje odpowiedzi są jak zwykle jasne i wyczerpujące.
    To zadziwiające ile trzeba wiedzieć o, wydawało by się, prostych zakupach, żeby nie dać się nabić w butelkę. Ale będąc uzbrojonym w taką wiedzę startujemy do tych zakupów od razu z lepszej pozycji.

    Po Twoich objaśnieniach skłaniam się chyba jednak ku opcji zakupów stacjonarnych. Tak jak piszesz lepiej wszystko sprawdzić przed zakupem, i zawsze można próbować się targować .

    Teraz tylko poszukam na co zwracać uwagę przy zakupie i w końcu może dojdzie to do skutku

  • Jeden użytkownik podziękował wosio za ten post:

    ali_cja (25-02-2016)

  • #7

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    5,220
    Telefon
    L 930, 950XL DS,1320
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    669
    Podziękowano
    1,411(868)
    Wpisów na blogu
    36
    Cytat Zamieszczone przez wosio Zobacz posta
    Więc moje pytanie brzmi: czy w przypadku awarii sprzętu zawsze można posłużyć się rękojmią, nawet u małego sprzedawcy? Zakładając oczywiście że nie zwinie interesu zanim awaria wystąpi .
    Po pierwsze, nie powinniśmy mówić o awarii jako takiej, tylko o wadzie w zakupionym sprzęcie, która mogła bądź przyczyniła się do powstania awarii. I oczywiście mówimy tu o takiej wadzie w zakupionym sprzęcie gdy:
    - nie powstała z Twojej winy bądź nie przyczyniłeś się do jej powstania lub
    - nie wiedziałeś o wadzie w chwili zakupu ( czyli sprzedawca nie poinformował w żaden sposób o wadzie) oraz
    - jeżeli nie kupiłeś tzw. okazyjnie, a mógłbyś i powinieneś był przypuszczać, że ze względu na wady/wadę cena jest np. bardzo zaniżona w stosunku do ceny detalicznej.
    Rękojmia
    Jeżeli w zakupionym sprzęcie zostanie wykryta/ujawniona wada (fizyczna lub prawna), kupujący ( tym bardziej konsument) ma prawo dochodzić odpowiedzialności od sprzedawcy. Na sprzedawcy bowiem spoczywa obowiązek kontroli dostarczonego towaru pod tym względem, czy nie ma on wad.

    "...Art. 556 Kc. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia)..."

    Z treści art.556 Kodeksu cywilnego (http://www.windowsmania.pl/blogs/ali...y-za-free-160/ ) wynika, że każdy nabywca ( kupujący) rzeczy w drodze umowy sprzedaży ma prawo złożyć reklamację z tytułu rękojmi do każdego sprzedawcy, jeżeli w zakupiona rzecz ma wadę.

    Wada prawna
    "...Art. 556³ Kc. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej, a także jeżeli ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu; w razie sprzedaży prawa sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie prawa (wada prawna)."

    Wada fizyczna
    polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. Gdy sprzedana rzecz jest zgodna z umową, mówimy o tzw. ekwiwalentności świadczeń; czyli, zgodnie z zapewnieniem sprzedawcy, za pełnowartościowy towar, bez wad, płacimy żądaną/ustaloną przez tego sprzedawcy cenę. Przepisy o rękojmi mają na celu, w razie istnienia wady ( fizycznej czy prawnej)rzeczy, przywrócenie ekwiwalentności świadczeń w postaci wymiany rzeczy z wadami na wolną od wad, usunięcia wad rzeczy, prawa żądania obniżenia ceny, a nawet odstąpienia od umowy sprzedaży.

    Jednakże, nie w przypadku każdej wady fizycznej możemy mówić o niezgodnością rzeczy sprzedanej z umową. Ale to już chyba temat na odrębny wpis, jeżeli będzie oczywiście takie zainteresowanie.

  • #8

    OFF-LINE

    Dołączył
    09.04.2015
    Posty
    2,788
    Telefon
    Lumia 735/635/640 XL DS
    Operator
    Orange
    Dziękuję
    104
    Podziękowano
    208(181)
    A jak to się ma do zakupów przez Allegro od osób prywatnych? Jeśli chciałbym zwrócić towar bo np jest zniszczony a nie zostało to należycie opisane w aukcji, to mam takie prawo? Załóżmy kupuję towar, nie spełnia moich wymagań, chcę go zwrócić, a sprzedający uchyla się od odpowiedzialności, nie odpowiada na maile, nie odbiera telefonu? Można założyć spór, ale jeśli sprzedający to zignoruje to co dalej, policja?

    Wyssane z mTalk'a

  • #9

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    5,220
    Telefon
    L 930, 950XL DS,1320
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    669
    Podziękowano
    1,411(868)
    Wpisów na blogu
    36
    Cytat Zamieszczone przez MichalR Zobacz posta
    A jak to się ma do zakupów przez Allegro od osób prywatnych?
    Nie byłaby to sprzedaż konsumencka, a zatem nie przysługiwałoby prawo zwrotu ( w terminie 14 dni od otrzymania rzeczy), bez podania przyczyny.

    Cytat Zamieszczone przez MichalR Zobacz posta
    Jeśli chciałbym zwrócić towar bo np jest zniszczony a nie zostało to należycie opisane w aukcji, to mam takie prawo?
    Ponieważ nie przysługuje prawo zwrotu przy zakupie od osoby fizycznej, można jedynie złożyć reklamację z tytułu rękojmi na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.
    Musisz mieć również na uwadze i to, zwrot " należyty opis przedmiotu aukcji" jest pojęciem nieostrym. Istnieje możliwość dopytania sprzedającego przed podjęciem decyzji o istotne dla danego przedmiotu właściwości, cechy, zużycie itp. Dopiero zapewnienia sprzedającego, które nie znalazły odzwierciedlenia w rzeczywistości, dają podstawę od reklamacji. Podobnie ma się rzecz, gdy w opisie aukcyjnym sprzedający zapewniał o konkretnych właściwościach, cechach, stanie faktycznym i prawnym, a w rzeczywistości okazało się to nieprawdą. Również tutaj przysługuje rękojmia. Gdyby sprzedawca uchylał się od odpowiedzialności z tytułu wadliwości rzeczy sprzedanej, pozostaje wszczęcie sporu na Allegro, albo proces cywilny. Ewentualnie pozasądowe rozstrzygnięcie sporu, o ile sprzedający wyrazi zgodę. Na Policję bym nie liczyła, chyba, że w grę wchodzi oszustwo bądź np. podejrzenie o paserstwo.

    Cytat Zamieszczone przez MichalR Zobacz posta
    Załóżmy kupuję towar, nie spełnia moich wymagań, chcę go zwrócić, a sprzedający uchyla się od odpowiedzialności, nie odpowiada na maile, nie odbiera telefonu?
    Prawo zwrotu w takiej sytuacji Ci nie przysługuje, chyba że sprzedający wyrazi zgodę na zwrot zakupionego przedmiotu, albo wyrazi taką zgodę w opisie aukcyjnym. Jeżeli rzecz nabyta w taki sposób, nie spełnia Twoich wymagań i o tych wymaganiach nie poinformowałeś wcześniej sprzedającego, ani opis aukcyjny nie wprowadzał w błąd, to nie ma podstaw do wszczęcia sporu ani Policja nie zainteresuje się sprawą.

    Przydatne przepisy Kodeksu cywilnego:

    Art. 556 Kc. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia)
    Art. 556¹ Kc.
    § 1. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
    1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
    2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
    3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
    4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
    Art. 557 Kc.
    § 1. Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.

  • #10

    OFF-LINE

    Dołączył
    09.04.2015
    Posty
    2,788
    Telefon
    Lumia 735/635/640 XL DS
    Operator
    Orange
    Dziękuję
    104
    Podziękowano
    208(181)
    Towar nie był należycie opisany w aukcji, dodatkowo zamieszczone na aukcji zdjęcia nie pokazały stopnia zniszczenia towaru, a w korespondencji mailowej sprzedający zapewniał ze towar jest w bardzo dobrym stanie i zataił jego dość istotne zniszczenia.

    Wyssane z mTalk'a

  • Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

    Informacje o wątku

    Użytkownicy przeglądający ten wątek

    Aktualnie 1 użytkownik(ów) przegląda ten wątek. (0 zarejestrowany(ch) oraz 1 gości)

    Podobne wątki

    1. [Zakup na firmę] Reklamacja kupującego z tytułu rękojmi (zakup przed zmianą K.c.)
      Przez p.q w dziale Rękojmia/ niezgodność towaru z umową
      Odpowiedzi: 7
      Ostatni post / autor: 25-02-2016, 18:44
    2. Organy państwowe i organizacje ochrony konsumentów
      Przez ali_cja w dziale Rękojmia/ niezgodność towaru z umową
      Odpowiedzi: 0
      Ostatni post / autor: 27-05-2015, 02:30
    3. Zakup HTC 8X z allegro.pl - legit, czy nie?
      Przez Jash w dziale Wybór smartfona
      Odpowiedzi: 7
      Ostatni post / autor: 21-03-2015, 16:29
    4. [Lumia 1520] Zakup na allegro
      Przez pietia85 w dziale Dyskusja ogólna
      Odpowiedzi: 3
      Ostatni post / autor: 29-07-2014, 18:19
    5. Zakup ładowarki na allegro
      Przez Piotr020798 w dziale Dyskusja ogólna
      Odpowiedzi: 12
      Ostatni post / autor: 03-06-2014, 23:09

    Tagi dla tego wątku

    Uprawnienia umieszczania postów

    • Nie możesz zakładać nowych tematów
    • Nie możesz pisać wiadomości
    • Nie możesz dodawać załączników
    • Nie możesz edytować swoich postów
    •  
    Kontakt
    administracja[at]windowsmania.pl

    Kopiowanie zawartości strony bez zezwolenia zabronione
    Dołącz do nas