Tweety na temat @windowsmaniapl
r   e   k   l   a   m   a
Pokaż wyniki od 1 do 1 z 1

Wątek: Roszczenie sprzedawcy w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej

  1. #1

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    5,215
    Telefon
    L 930, 950XL DS,1320
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    669
    Podziękowano
    1,409(866)
    Wpisów na blogu
    36

    Roszczenie sprzedawcy w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej

    Reklama:
    Składając reklamację jako Konsument u Sprzedawcy z tytułu rękojmi/niezgodności z umową, musimy mieć na uwadze i to, że Sprzedawcy przysługuje roszczenie o odszkodowanie za poniesioną szkodę od poprzedniego sprzedawcy ( może to być producent sprzętu, dystrybutor lub np. pośrednik), jeżeli rzecz sprzedana nie miała właściwości, które powinna mieć zgodnie ze swoim przeznaczeniem lub została wydana w stanie niezupełnym i Sprzedawca poniósł koszty:
    - w wyniku wykonania uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy przez konsumenta ( w przypadku umów zawartych od dnia 25 grudnia 2014 roku),
    bądź
    - w przypadku zaspokojenia roszczeń wynikających z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową ( dotyczy umów sprzedaży zawartych do 24 grudnia 2014 roku włącznie ).


    Niestety, nie wiem na ile Sprzedawcy korzystają z przysługującego im prawa do odszkodowania, muszą jednak i to mieć na uwadze, odmawiając uznania reklamacji z tytułu rękojmi.
    Być może nie korzystają z tego prawa ( np. nie chcąc narażać się dystrybutorowi czy producentowi sprzętu, bądź wszczynać procesy o to odszkodowanie ) i próbują ponownie wprowadzić reklamowany wcześniej sprzęt do sprzedaży detalicznej, poprzez np. własną sprzedaż albo odprzedając ten sprzęt np. komisom. Taki też sprzęt wystawiany być może także np. na serwisach aukcyjnych.
    Taką właśnie sytuację miałam na myśli pisząc w poście 47 tematu : 8X za 350-400zł? ,
    oraz w poście 19, w temacie:
    Nowy telefon nie uruchamia się; naprawa gwarancyjna czy reklamacja konsumencka



    25 grudnia 2014 roku weszły w życie przepisy ustawy o prawach konsumenta, w której wprowadzono również zmiany w Kodeksie cywilnym. Między innymi w Kc został dodany dział II z indeksem 1 w Tytule XI ( SPRZEDAŻ) Księgi III ( ZOBOWIĄZANIA).

    Do umów sprzedaży zawartych przed 25 grudnia 2014 roku w zakresie roszczeń zwrotnych sprzedawcy zastosowanie miał art.12 ustawy z 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego ( Dz.U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176 z 2004 r., Nr.96, poz 959, z 2009 r. Nr 115, poz. 960 )



    Podstawa prawna:

    1.
    Kodeks cywilny ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121) , zm.
    ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta ( Dz.U. z 2014 r. poz. 827)

    Ustawą o konsumentach ( art.44 . pkt. 25). został dodany nowy dział ( II z indeksem 1) w brzmieniu: Roszczenie sprzedawcy w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej

    Kodeks cywilny, Księga III ZOBOWIĄZANIA, Tytuł XI SPRZEDAŻ,
    Dział II (1)
    Roszczenie sprzedawcy w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej
    Art. 576(1). § 1. Jeżeli rzecz nie miała właściwości, które powinna mieć zgodnie ze swoim przeznaczeniem lub zgodnie z publicznie składanymi zapewnieniami, o których mowa w art. 556(1) § 2, lub została wydana w stanie niezupełnym, sprzedawca, który poniósł koszty w wyniku wykonania uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy przez konsumenta, może żądać naprawienia poniesionej szkody od tego z poprzednich sprzedawców, wskutek którego działania lub zaniechania rzecz stała się wadliwa.
    § 2. Odpowiedzialność określoną w § 1 ponosi także poprzedni sprzedawca, który wiedząc o wadzie rzeczy, nie poinformował o niej kupującego lub sporządził instrukcję montażu i uruchomienia dołączoną do rzeczy, jeżeli wada powstała na skutek zamontowania i uruchomienia rzeczy przez konsumenta zgodnie z tą instrukcją.
    § 3. Odszkodowanie, o którym mowa w § 1, obejmuje zwrot wydatków niezbędnych w celu realizacji uprawnień konsumenta, w szczególności związanych z wymianą lub usunięciem wady rzeczy sprzedanej, jej demontażem, transportem i ponownym zamontowaniem, a ponadto kwotę, o którą została obniżona cena rzeczy, oraz utracone korzyści.

    Art. 576(2). § 1. Roszczenie sprzedawcy przedawnia się z upływem sześciu miesięcy. Bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się z dniem poniesienia kosztów przez sprzedawcę w wyniku wykonania uprawnień z tytułu rękojmi przez konsumenta, nie później jednak niż w dniu, w którym sprzedawca powinien wykonać swoje obowiązki wobec konsumenta.
    § 2. Jeżeli sąd oddali powództwo o naprawienie szkody, stwierdzając, że strona pozwana nie była odpowiedzialna za powstanie wady rzeczy, bieg terminu przedawnienia w stosunku do wszystkich pozostałych sprzedawców nie może zakończyć się przed upływem sześciu miesięcy od dnia, w którym orzeczenie oddalające powództwo stało się prawomocne.
    Art. 576{3). Przepisy niniejszego działu nie uchybiają innym przepisom o obowiązku naprawienia szkody.
    Art. 576(4). Odpowiedzialności przewidzianej w niniejszym dziale nie można wyłączyć ani ograniczyć.”


    2.
    Ustawa z 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego ( Dz.U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176 z 2004 r., Nr.96, poz 959, z 2009 r. Nr 115, poz. 960 )

    „Art. 12.
    1. W przypadku zaspokojenia roszczeń wynikających z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, sprzedawca może dochodzić odszkodowania któregokolwiek z poprzednich sprzedawców, jeżeli wskutek jego działania lub zaniechania towar był niezgodny z umową sprzedaży konsumenckiej. Do odpowiedzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o skutkach niewykonania zobowiązań.
    2. Roszczenie zwrotne przewidziane w ust.1, przedawnia się z upływem sześciu miesięcy; staje się wymagalne z chwilą zaspokojenia kupującego, nie później jednak niż w dniu, w którym sprzedawca obowiązany był to uczynić. „

  2. 2 następujących użytkowników podziękowało ali_cja za ten post:

    djtonka (26-08-2015),Potok666 (30-11-2015)

  3. Pani SponsorPanna Google jest aktywna
    Avatar Panny Google


    Dołączył
    24-08-2012
    Skąd
    Internet
    Telefon
    Lumia 900
    Operator
    Play
    Postów
    2134
    Podziękowano
    871(239)

Informacje o wątku

Użytkownicy przeglądający ten wątek

Aktualnie 1 użytkownik(ów) przegląda ten wątek. (0 zarejestrowany(ch) oraz 1 gości)

Podobne wątki

  1. Rękojmia a naprawa gwarancyjna z pominięciem Sprzedawcy.
    Przez Dawding w dziale Rękojmia/ niezgodność towaru z umową
    Odpowiedzi: 48
    Ostatni post / autor: 03-09-2015, 00:42
  2. Rękojmia-odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy sprzedanej /przepisy/. Część II
    Przez ali_cja w dziale Rękojmia/ niezgodność towaru z umową
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 19-05-2015, 02:51
  3. Rękojmia-odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy sprzedanej /przepisy/. Część I
    Przez ali_cja w dziale Rękojmia/ niezgodność towaru z umową
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 19-05-2015, 02:43
  4. 50 rzeczy które mnie denerwują w WP8
    Przez Dorek w dziale Dyskusja ogólna
    Odpowiedzi: 29
    Ostatni post / autor: 17-11-2013, 15:25
  5. [Ascend W1] - 5 rzeczy o tanim smartfonie z WP8
    Przez Potok666 w dziale Dyskusja ogólna
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post / autor: 30-05-2013, 00:56

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Kontakt
administracja[at]windowsmania.pl

Kopiowanie zawartości strony bez zezwolenia zabronione
Dołącz do nas