Tweety na temat @windowsmaniapl
r   e   k   l   a   m   a
Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9

Wątek: Rękojmia w przypadku nabycia towaru w ramach działalności zarobkowej

  1. #1

    OFF-LINE

    Dołączył
    29.03.2013
    Lokalizacja
    071
    Posty
    13
    Telefon
    Lumia 950
    Dziękuję
    24
    Podziękowano
    4(4)

    Rękojmia w przypadku nabycia towaru w ramach działalności zarobkowej

    Reklama:
    Witajcie,
    mam podobny problem, naprawiałem Lumie 930 już cztery razy (w tym 3 wymiany ekranu), wszystko przez Nokia Care Wrocław (przesyłane do SBE w Piasecznie)
    Dzisiaj już wiem, że telefon kwalifikuje się do następnej naprawy ponieważ nie działa czujnik zbliżeniowy, szykuje się więc 4 wymiana ekranu.
    Telefon ma już ponad rok, bo kupiłem go w sierpniu 2014 roku przy przedłużaniu umowy w T-Mobile, co ważne na działalność gospodarczą.
    Czy nadal mogę skorzystać z rękojmi? Czy jest już niestety za późno w przypadku działalności gospodarczej?

    Pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez kameleon71 ; 21-09-2015 o 22:40

  2. Pani SponsorPanna Google jest aktywna
    Avatar Panny Google


    Dołączył
    24-08-2012
    Skąd
    Internet
    Telefon
    Lumia 900
    Operator
    Play
    Postów
    2134
    Podziękowano
    871(239)
  • #2

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    5,231
    Telefon
    L 930, 950XL DS,1320
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    670
    Podziękowano
    1,415(869)
    Wpisów na blogu
    36
    Po pierwsze, w Twojej sytuacji nie mają zastosowania przepisy dotyczące konsumentów.
    Po drugie, z uwagi na datę zakupu telefonu, zastosowanie mają przepisy dotyczące rękojmi zawarte w ustawie z dnia 23 kwietnia 2013 roku Kodeks cywilny ( tekst jednolity- Dz.U. 2014 poz. 121, OBWIESZCZENIE MARSZAŁKA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Kodeks cywilny)


    Cytat Zamieszczone przez kameleon71 Zobacz posta
    naprawiałem Lumie 930 już cztery razy (w tym 3 wymiany ekranu), wszystko przez Nokia Care Wrocław (przesyłane do SBE w Piasecznie)
    Cytat Zamieszczone przez kameleon71 Zobacz posta
    Czy nadal mogę skorzystać z rękojmi?
    Istotnym, w Twojej sytuacji, jest to czy:
    - zawiadomiłeś Sprzedawcę ( T-Mobile) o wadzie telefonu bądź
    - oddawałeś do naprawy za pośrednictwem operatora,
    czy też
    - składałeś reklamację z tytuły gwarancji bez pośrednictwa Sprzedawcy.

    Cytat Zamieszczone przez kameleon71 Zobacz posta
    Czy jest już niestety za późno w przypadku działalności gospodarczej?
    Co do zasady, to zgodnie z treścią § 1 artykułu 568 Kodeksu cywilnego uprawnienia wygasły, w Twoim przypadku, w sierpniu tego roku, chyba że przed sierpniem zawiadomiłeś sprzedawcę o wadzie ( art. 568.§ 3 Kc)

    Zródło: Kodeks cywilny ( publikacja j.w.)

    "...Art. 568. § 1. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku, a gdy chodzi o wady budynku – po upływie lat trzech, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
    § 2. Upływ powyższych terminów nie wyłącza wykonania uprawnień z tytułu rękojmi, jeżeli sprzedawca wadę podstępnie zataił.
    § 3. Zarzut z tytułu rękojmi może być podniesiony także po upływie powyższych terminów, jeżeli przed ich upływem kupujący zawiadomił sprzedawcę o wadzie...".

  • Jeden użytkownik podziękował ali_cja za ten post:

    kameleon71 (22-09-2015)

  • #3

    OFF-LINE

    Dołączył
    29.03.2013
    Lokalizacja
    071
    Posty
    13
    Telefon
    Lumia 950
    Dziękuję
    24
    Podziękowano
    4(4)
    Cytat Zamieszczone przez ali_cja Zobacz posta
    Istotnym, w Twojej sytuacji, jest to czy:
    - zawiadomiłeś Sprzedawcę ( T-Mobile) o wadzie telefonu bądź
    - oddawałeś do naprawy za pośrednictwem operatora,
    czy też
    - składałeś reklamację z tytuły gwarancji bez pośrednictwa Sprzedawcy.
    Niestety nie zawiadomiłem sprzedawcy przed upływem 12 miesięcy.
    Dzisiaj już to wiem, wtedy o tym nie wiedziałem.
    Wszystkie naprawy były przeprowadzane w ramach gwarancji producenta w Nokia Care bez pośrednictwa Sprzedawcy.

  • #4

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    5,231
    Telefon
    L 930, 950XL DS,1320
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    670
    Podziękowano
    1,415(869)
    Wpisów na blogu
    36
    Cytat Zamieszczone przez kameleon71 Zobacz posta
    Niestety nie zawiadomiłem sprzedawcy przed upływem 12 miesięcy.
    Dzisiaj już to wiem, wtedy o tym nie wiedziałem.
    Musisz pamiętać i o tym, że opisałam stan prawny na dzień Twojego zakupu. Gdybyś go dokonał po 24 grudnia 2014 roku, zastosowanie miałyby przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta /Dz. U. 2014 r., poz 827, w Rozdziale 6 Przepisy zmieniające, w art. 44 wprowadziła zmiany w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121), w tym m. in. uległy zmianie przepisy regulujące odpowiedzialność sprzedawcy względem kupującego, za wady rzeczy sprzedanej.

    A zatem, do zakupów dokonanych po 24 grudnia 2014 roku, przepisy art. 568 brzmią następująco:
    "...
    Art. 568 Kc.
    § 1. Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości – przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. Jeżeli kupującym jest konsument a przedmiotem sprzedaży jest używana rzecz ruchoma, odpowiedzialność sprzedawcy może zostać ograniczona, nie mniej niż do roku od dnia wydania rzeczy kupującemu.
    § 2. Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem terminu określonego w § 1.
    § 3. W terminach określonych w § 2 kupujący może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny z powodu wady rzeczy sprzedanej. Jeżeli kupujący żądał wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady, bieg terminu do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny rozpoczyna się z chwilą bezskutecznego upływu terminu do wymiany rzeczy lub usunięcia wady.
    § 4. W razie dochodzenia przed sądem albo sądem polubownym jednego z uprawnień z tytułu rękojmi termin do wykonania innych uprawnień, przysługujących kupującemu z tego tytułu, ulega zawieszeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.
    § 5. Przepis § 4 stosuje się odpowiednio do postępowania mediacyjnego, przy czym termin do wykonania innych uprawnień z tytułu rękojmi, przysługujących kupującemu, zaczyna biec od dnia odmowy przez sąd zatwierdzenia ugody zawartej przed mediatorem lub bezskutecznego zakończenia mediacji.
    § 6. Upływ terminu do stwierdzenia wady nie wyłącza wykonania uprawnień z tytułu rękojmi, jeżeli sprzedawca wadę podstępnie zataił..."

    W przypadku dokonywania zakupów w ramach działalności zarobkowej / dot. Twojej sytuacji/, przepisy odnoszące się wprost do konsumentów, nie będą miały zastosowania. W pozostałym zakresie, unormowania dotyczące rękojmi stosuje się do wszystkich kupujących.

  • Jeden użytkownik podziękował ali_cja za ten post:

    kameleon71 (23-09-2015)

  • #5

    OFF-LINE

    Dołączył
    29.03.2013
    Lokalizacja
    071
    Posty
    13
    Telefon
    Lumia 950
    Dziękuję
    24
    Podziękowano
    4(4)
    Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Na pewno przyda się potomnym.

    Mam też drugą Lumie 930, ale kupioną już 31 stycznia 2015 roku, również na działalność gospodarczą.
    Też już była raz w serwisie z pominięciem sprzedawcy i od tamtego czasu ujawniło się kilka wad.
    Rozumiem, że w tym przypadku nie ma przeszkód do skorzystania z prawa rękojmi?
    Ostatnio edytowane przez kameleon71 ; 23-09-2015 o 01:48

  • #6

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    5,231
    Telefon
    L 930, 950XL DS,1320
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    670
    Podziękowano
    1,415(869)
    Wpisów na blogu
    36
    Cytat Zamieszczone przez kameleon71 Zobacz posta
    Też już była raz w serwisie z pominięciem sprzedawcy i od tamtego czasu ujawniło się kilka wad.
    Rozumiem, że w tym przypadku nie ma przeszkód do skorzystania z prawa rękojmi?
    Gdybyś oddał do serwisu za pośrednictwem Sprzedawcy, to moglibyśmy popróbować.
    Jeżeli natomiast oddawałeś/odsyłałeś bezpośrednio do serwisu i nie zawiadomiłeś sprzedawcy niezwłocznie po stwierdzeniu wady, to niestety nie mam dobrej dla Ciebie wiadomości;
    albowiem, zgodnie z nowym brzmieniem ( od 25 grudnia 2014r.) art.563 Kodeksu cywilnego:
    § 1. Przy sprzedaży między przedsiębiorcami kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o wadzie, a w przypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu.
    § 2. Do zachowania powyższego terminu wystarczy wysłanie przed jego upływem zawiadomienia o wadzie.

    Ostrzegałam o tym w temacie: Przed odesłaniem na gwarancję zawiadom sprzedawcę o wadzie telefonu.


    *Do 25 grudnia 2014 roku art.563 Kodeksu cywilnego brzmiał następująco:

    § 1. Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł ją wykryć. Minister Handlu Wewnętrznego199) może w drodze rozporządzenia ustalić krótsze terminy do zawiadomienia o wadach artykułów żywnościowych.
    § 2.Jednakże przy sprzedaży między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą utrata uprawnień z tytułu rękojmi następuje, jeżeli kupujący nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie, a w wypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej wykryciu.
    § 3. Do zachowania terminów zawiadomienia o wadach rzeczy sprzedanej wystarczy wysłanie przed upływem tych terminów listu poleconego.



  • Jeden użytkownik podziękował ali_cja za ten post:

    kameleon71 (23-09-2015)

  • #7

    OFF-LINE

    Dołączył
    29.03.2013
    Lokalizacja
    071
    Posty
    13
    Telefon
    Lumia 950
    Dziękuję
    24
    Podziękowano
    4(4)
    No nic trudno, będę pamiętał na przyszłość.
    Dzięki.

  • #8

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    5,231
    Telefon
    L 930, 950XL DS,1320
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    670
    Podziękowano
    1,415(869)
    Wpisów na blogu
    36
    Zauważyłam, że przeczytałeś temat:
    Rękojmia-odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy sprzedanej /przepisy/. Część I
    Nie wiem jednak, czy zwróciłeś uwagę na treść art. 558 Kodeksu cywilnego, który dotyczy m.in. wyłączenia czy ograniczenia odpowiedzialności z tytułu rękojmi. Zdanie pierwsze paragrafu 1 tego artykułu dotyczy, w zasadzie, tylko kupujących prowadzących działalność gospodarczą lub w celach zarobkowych. Sprzedawcy niekiedy stosują triki i informację o takim ograniczeniu lub wyłączeniu "chowają" głęboko, np. w swoich regulaminach. Czyli, informacja jest dostępna publicznie, tylko kupujący nie zawsze dokładnie czyta regulaminy i inne informacje dostępne na stronie sprzedawcy. Sprzedawca np. w jednym miejscu umieszcza informację, że złożenie zamówienia jest równoznaczne z akceptacją "Regulaminu", a w innym miejscu, najczęściej poprzez podany link, jest treść tego "Regulaminu".

    Ponieważ z pokorą przyjmujesz moje odpowiedzi, zapamiętaj na przyszłość i tę informację

    Źródło: Kodeks cywilny ( przepis obowiązuje do zakupów dokonanych od 25 grudnia 2014 roku)
    "...Art. 558
    § 1. Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Jeżeli kupującym jest konsument, ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest dopuszczalne tylko w przypadkach określonych w przepisach szczególnych.
    § 2. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym."

  • #9

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    5,231
    Telefon
    L 930, 950XL DS,1320
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    670
    Podziękowano
    1,415(869)
    Wpisów na blogu
    36
    Założyciel tego tematu, po wielokrotnych ale nieskutecznych naprawach, napisał do producenta ( gwaranta). O finale tej korespondencji przeczytacie tutaj: [Zakup na firmę]Wymiana telefonu po wielokrotnych naprawach gwarancyjnych

  • Informacje o wątku

    Użytkownicy przeglądający ten wątek

    Aktualnie 1 użytkownik(ów) przegląda ten wątek. (0 zarejestrowany(ch) oraz 1 gości)

    Podobne wątki

    1. Nieskuteczna naprawa w ramach gwarancji
      Przez ali_cja w dziale Gwarancja
      Odpowiedzi: 0
      Ostatni post / autor: 11-06-2015, 02:42
    2. Odpowiedzi: 4
      Ostatni post / autor: 30-04-2015, 08:48
    3. Gdzie oddać w ramach gwarancji
      Przez makap w dziale Gwarancja
      Odpowiedzi: 10
      Ostatni post / autor: 29-04-2015, 22:45
    4. Reklamacja w ramach gwarancji a Preview for Developers
      Przez 19Grzegorz96 w dziale Gwarancja
      Odpowiedzi: 1
      Ostatni post / autor: 16-09-2014, 10:20
    5. Odpowiedzi: 5
      Ostatni post / autor: 06-01-2014, 21:40

    Tagi dla tego wątku

    Uprawnienia umieszczania postów

    • Nie możesz zakładać nowych tematów
    • Nie możesz pisać wiadomości
    • Nie możesz dodawać załączników
    • Nie możesz edytować swoich postów
    •  
    Kontakt
    administracja[at]windowsmania.pl

    Kopiowanie zawartości strony bez zezwolenia zabronione
    Dołącz do nas