Tweety na temat @windowsmaniapl
r   e   k   l   a   m   a
Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9

Wątek: Nadmierność kosztów jako podstawa uzasadnienia decyzji o naprawie

  1. #1

    OFF-LINE

    Dołączył
    25.04.2018
    Posty
    1
    Telefon
    Samsung
    Dziękuję
    0
    Podziękowano
    0(0)

    Nadmierność kosztów jako podstawa uzasadnienia decyzji o naprawie

    Reklama:
    witam wszystkich, przeczytałem powyższy wątek Niestety nie znalazłem odpowiedzi na jedno pytanie. Skrócę najbardziej jak się da:

    zareklamowałem telefon z tytułu rękojmi (wada istotna, przestał działać głośnik po 5 miesiącach). w piśmie zażądałem wymiany na nowy, wolny od wad. po tygodniu dostałem pismo, że z powodu nadmierności kosztów proponują naprawdę, jeśli wyrażę zgodę. 2-3 dni później dostałem informację, że telefon został naprawiony (bez mojej zgody).

    czy jest jakiś sposób na odstąpienie od umowy? nie chcę naprawionego szmelca tylko nowy telefon bez wad. Przypomnę, że nie wyraziłem żadnej zgody na naprawę...

  2. Pani SponsorPanna Google jest aktywna
    Avatar Panny Google


    Dołączył
    24-08-2012
    Skąd
    Internet
    Telefon
    Lumia 900
    Operator
    Play
    Postów
    2134
    Podziękowano
    871(239)
  • #2

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    5,700
    Telefon
    L 930, 950XL DS, iPXs
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    722
    Podziękowano
    1,828(1,059)
    Wpisów na blogu
    36
    Z uwagi na powszechność powoływania się na przesłankę " nadmierności kosztów" przez odpowiedzialnych z tytułu rękojmi w decyzjach kończących postępowanie reklamacyjne - przenoszę Twój post z tematu Jak najlepiej reklamować telefon będący na gwarancji do nowego wątku.
    Dla pełnego zrozumienia zagadnienia, poniżej przytaczam pełną treść art. 561 Kodeksu cywilnego*.

    Cytat Zamieszczone przez r4dzik Zobacz posta
    czy jest jakiś sposób na odstąpienie od umowy? nie chcę naprawionego szmelca tylko nowy telefon bez wad. Przypomnę, że nie wyraziłem żadnej zgody na naprawę...

    Nie znając szczegółów sprawy nie mogę jednoznacznie odpowiedzieć na Twoje pytanie. Mogę jedynie wskazać przepis, który można wykorzystać w sytuacji gdy sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad ( zdanie drugie § 1. art. 560 Kc )**
    Moim zdaniem, w Twojej sprawie sprzedawca, w przypadku braku zgody przez reklamującego na naprawę, powinien wydać decyzję o odmowie uznania reklamacji. Wynika to wprost z treści § 3.art. 561 Kc. ( "może odmówić zadośćuczynienia" ). Przy czym taką decyzję powinien uzasadnić spełnieniem co najmniej jednej z przesłanek zawartych w przytoczonym artykule. Nie może to być tylko przytoczenie ustawowego zwrotu, ale wykazanie ( uzasadnienie ) nadmierności kosztów wymiany bądź jej niemożności.
    Muszę Ciebie jednak uprzedzić, że znane mi są stanowiska rzeczników konsumentów, którym wystarcza tylko to, że sprzedawca powoła się na nadmierność kosztów i akceptują również to, że sprzedawca może samodzielnie dokonywać wyboru sposobu zakończenia reklamacji.

    Proponuję Ci przeczytanie tematu: Odrzucona reklamacja z powodu nadmierności kosztów - przykład odwołania
    oraz, dla uzupełnienia wiedzy, *Wytyczne w zakresie wykładni prawa i praktyki sądowej w sprawach rękojmi i gwarancji

    Jeżeli zdecydujesz się na skuteczne dochodzenie swoich praw, służę pomocą.


    *)
    Art. 561 Kc.
    § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady.
    § 2. Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.
    § 3. Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów. Jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej.


    **)
    Art. 560 Kc.
    § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

  • #3

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    5,700
    Telefon
    L 930, 950XL DS, iPXs
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    722
    Podziękowano
    1,828(1,059)
    Wpisów na blogu
    36
    Z uwagi na bierność @r4dzik, temat zamykam.

  • #4

    OFF-LINE

    Dołączył
    04.01.2020
    Posty
    5
    Telefon
    Iphone
    FW
    12.1
    Operator
    Orange
    Dziękuję
    2
    Podziękowano
    0(0)
    Dzień dobry, jestem zainteresowany tematem jednak nie do końca rozumiem odwołanie odnośnie nadmierności kosztów podane w linku. Taka interpretacja jest wg mnie nielogiczna jeśli rzecz np kupiona rok temu kosztowała 2tys zł teraz kosztuje tysiąc. Klient w piśmie żąda wymiany na nowy towar pozbawiony wad a sklep twierdz, że to nadmierność kosztów. W takiej sytuacji zawsze można dodać zdanie o nadmierności kosztów i odrzucać każdą reklamację-rękojmie.

    cyt „

    Reklamowany u Was sprzęt miał zaledwie kilka dni i nie mogę narażać go na zniszczenia serwisowe. Domagając się wymiany sprzętu, z uwagi na wadę fabryczną, tkwiącą w produkcie w chwili zakupu, uznałam, że towar jest niezgodny z umową.
    Instytucja ta została wprowadzona do polskiego systemu prawnego wraz z uchwaleniem ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksj Cywilnegoz 27 lipca 2002 roku. Dokonuje ona implementacji dyrektywy nr 1999/44 z 25 maja 1999 roku w sprawie określonych aspektów i gwarancji na dobra konsumpcyjne (Dz. Urz. WE nr. L 171 z 9 lipca 1999 roku, s. 12 i n.), która stała się fundamentem rozwoju ujednoliconego, europejskiego prawa umów. Ochrona konsumenta na podstawie tej ustawy następuje z mocy prawa, to znaczy, że sprzedawca nie może jej ani wyłączyć ani ograniczyć. Obowiązuje, mimo gwarancji danej przez Gwaranta.

    --- Post Połączono 11:39 --- Poprzedni Post napisano 11:33 ---

    Ali_cjo,

    Mam pytanie: czy jeśli sklep odmawia wymiany towaru na nowy pozbawiony wad powołując nie na nadmierności kosztów i wspomina o możliwości bezpłatnej naprawy i klient zdecyduje się na naprawę to sklep musi naprawić telefon bezpłatnie czy nie? Czy jeśli klient zdecyduje się na naprawę a sklep wycofa się z bezpłatnej naprawy czy można w kolejnym etapie reklamować wymianę towaru na nowy lub rozwiązać umowę i zadać zwrotu zakupu towaru?

  • #5

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    5,700
    Telefon
    L 930, 950XL DS, iPXs
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    722
    Podziękowano
    1,828(1,059)
    Wpisów na blogu
    36
    Rozumiem, że chodzi o cytat z linku http://www.windowsmania.pl/blogs/ali...i-kosztow-111/ , który podałam Ci w prywatnej korespondencji.
    Pytałeś mnie wówczas, jak rozumieć nadmierność kosztów, na którą powołuje się Sprzedawca przy odmowie uznania reklamacji.

    Nadmierność kosztów, których użył ustawodawca w przepisach dotyczących reklamacji z tytułu rękojmi jest pojęciem nieostrym. Nie ma legalnej definicji, jedynie w zdaniu drugim § 2. art. 560 Kodeksu cywilnego jest zawarte zdanie, jakiej należy dokonać oceny, ażeby Sprzedawca mógł powołać się na nadmierność kosztów przy rękojmi konsumenckiej*.



    Cytat Zamieszczone przez figo29 Zobacz posta
    cyt „

    Reklamowany u Was sprzęt miał zaledwie kilka dni i nie mogę narażać go na zniszczenia serwisowe. Domagając się wymiany sprzętu, z uwagi na wadę fabryczną, tkwiącą w produkcie w chwili zakupu, uznałam, że towar jest niezgodny z umową.
    Instytucja ta została wprowadzona do polskiego systemu prawnego wraz z uchwaleniem ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksj Cywilnegoz 27 lipca 2002 roku. Dokonuje ona implementacji dyrektywy nr 1999/44 z 25 maja 1999 roku w sprawie określonych aspektów i gwarancji na dobra konsumpcyjne (Dz. Urz. WE nr. L 171 z 9 lipca 1999 roku, s. 12 i n.), która stała się fundamentem rozwoju ujednoliconego, europejskiego prawa umów. Ochrona konsumenta na podstawie tej ustawy następuje z mocy prawa, to znaczy, że sprzedawca nie może jej ani wyłączyć ani ograniczyć. Obowiązuje, mimo gwarancji danej przez Gwaranta.
    Nie możesz dosłownie korzystać ze wskazanego tekstu, albowiem dotyczy on stanu prawnego sprzed kilku lat.
    Przed 2002 rokiem Kodeks cywilny nie rozróżniał „różnych” kupujących. Nie istniało w naszym prawie pojęcie „konsument”, chociaż istniała instytucja rękojmi. Dopiero ustawa z 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej wprowadziła termin „konsument”. Tą ustawą wyłączono przepisy dotyczące rękojmi i gwarancji, jeżeli została zawarta umowa sprzedaży z konsumentem, z Kodeksu cywilnego.
    Ustawa ta była zmieniana wielokrotnie, do czasu, gdy w 2014 r. wprowadzono przepisy dotyczące konsumentów do Kodeksu cywilnego.
    Do 2014 roku, konsument mógł złożyć reklamację z tytułu „niezgodności z umową sprzedaży”, nie używało się terminu „rękojmia” przy sprzedaży konsumenckiej, a termin ten miał zastosowanie jedynie przy reklamacji kupujących. Wg. Kodeksu cywilnego, kupującymi byli tylko ci, którzy „prowadzili firmę”.
    Musisz wiedzieć, że w zależności od tego, kiedy została zawarta umowa sprzedaży, takie stosuje się przepisy prawa - do czasu wygaśnięcia wszystkich praw i obowiązków wynikających z tej umowy. Nawet, gdy w trakcie dochodzi do zmiany prawa, to wobec kupującego, w tym konsumenta, oraz wobec Sprzedawcy mają zastosowanie przepisy obowiązujące w chwili zawarcia umowy sprzedaży.
    Stąd zarówno reklamujący jak i Sprzedawca, powinni określać we wzajemnej korespondencji związanej z reklamacją stan prawny obowiązujący w chwili zawierania umowy wzajemnej, jaką jest umowa sprzedaży.
    Nie wystarczy powołać się na ustawę Kodeks cywilny z 1964 roku, bo w takiej formie i treści ona już aktualnie nie obowiązuje.
    To tak w bardzo dużym skrócie.

    Napisałam, to z Twojego cytatu, trochę tak butnie, bo Sprzedawcy nie znali ustawy konsumenckiej w szczegółach. Teraz też wielu rzeczy są nieświadomi i często popełniają błędy.

    Cytat Zamieszczone przez figo29 Zobacz posta
    Mam pytanie: czy jeśli sklep odmawia wymiany towaru na nowy pozbawiony wad powołując nie na nadmierności kosztów i wspomina o możliwości bezpłatnej naprawy i klient zdecyduje się na naprawę to sklep musi naprawić telefon bezpłatnie czy nie? Czy jeśli klient zdecyduje się na naprawę a sklep wycofa się z bezpłatnej naprawy czy można w kolejnym etapie reklamować wymianę towaru na nowy lub rozwiązać umowę i zadać zwrotu zakupu towaru?
    Tak, naprawa jest wówczas nieodpłatna, chyba że autoryzowany serwis stwierdzi przyczynienie się reklamującego do powstania wady. Sprzedawca nie ma możliwości dokonania oceny stanu technicznego i przy podejmowaniu decyzji w sprawie reklamacji z tytułu rękojmi musi zasięgnąć opinii eksperckiej.
    W przypadku drugiego pytania odpowiedź nie jest oczywista.
    Jeżeli Sprzedawca odmówi uznania reklamacji z uwagi na przyczynienie się reklamującego do powstania wady, to marne są widoki na przyszłość. Chyba, że Sprzedawca bezpodstawnie podjął decyzję o odmowie i nie byłby w stanie wykazać zawinienia użytkownika reklamowanego sprzętu.

    Masz trochę czasu na podjęcie decyzji o ewentualnej „naprawie” swojego telefonu, nie spiesz się. Powinniśmy dokładnie zastanowić się jaką wybrać ścieżkę i jak skonstruować potencjalne odwołanie.


    *}
    Kodeks cywilny: art. 560
    ”...
    § 2. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia.

  • #6

    OFF-LINE

    Dołączył
    04.01.2020
    Posty
    5
    Telefon
    Iphone
    FW
    12.1
    Operator
    Orange
    Dziękuję
    2
    Podziękowano
    0(0)
    Dziękuję za rzeczową odpowiedz choć szczerze przyznam że nie wiem co robić....

  • #7

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    5,700
    Telefon
    L 930, 950XL DS, iPXs
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    722
    Podziękowano
    1,828(1,059)
    Wpisów na blogu
    36
    Pozwalam sobie dodać tutaj kopię odpowiedzi Sprzedawcy na Twoją reklamację:



    Łatwiej mi podejmować decyzję, gdy mam dostęp do materiałów w jednym miejscu.

    Cytat Zamieszczone przez figo29 Zobacz posta
    szczerze przyznam że nie wiem co robić....
    Gdybyś nie wyjeżdżał, to chyba zaproponowałabym Ci niewyrażanie zgody na naprawę. I po otrzymaniu nienaprawionego telefonu, złożyłabym oświadczenie o odstąpieniu od umowy sprzedaży, z uwagi na to, że Sprzedawca bezpodstawnie powołał się na nadmierność kosztów bez przedstawienia kalkulacji tych kosztów oraz pominął rozwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia. Czyli, interesowała go tylko własna strata, jaką poniósłby przy wymianie na telefon bez wad.

    Z pisma Sprzedawcy o odmowie wymiany wynika, że możliwe jest przywrócenie do stanu zgodnego z umową sprzedaży poprzez nieodpłatną naprawę. Można z tego wyciągnąć wniosek, że wada i jej przyczyna jest Sprzedawcy znana.
    Może tego się trzymać? Żeby udzielić takiej odpowiedzi na reklamację konsumencką, podejrzewam, że Sprzedawca konsultował się w tej sprawie z autoryzowanym serwisem i tam aktualnie znajduje się Twój telefon. Zastanawia mnie tylko to, dlaczego nie ma żadnej informacji o reklamacji Twojego telefonu na portalu Sprzedawcy?

    Rozważasz wyrażenie zgody na naprawę, no OK. Chyba nie ma czasu na „przepychanki” ze Sprzedawcą i przeciąganie procedury reklamacyjnej, skoro masz zaplanowany dłuższy wyjazd.

  • #8

    OFF-LINE

    Dołączył
    04.01.2020
    Posty
    5
    Telefon
    Iphone
    FW
    12.1
    Operator
    Orange
    Dziękuję
    2
    Podziękowano
    0(0)
    Jutro poinformuję sprzedawcę, że wyrażam zgodę na naprawę telefonu. O wszelkiej korespondencji zwrotnej będę informował na bieżąco. Pozdrawiam

  • #9

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    5,700
    Telefon
    L 930, 950XL DS, iPXs
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    722
    Podziękowano
    1,828(1,059)
    Wpisów na blogu
    36
    Coś się dzieje w sprawie Twojej reklamacji? Nie ma żadnej informacji na stronie sprzedawcy?

  • Informacje o wątku

    Użytkownicy przeglądający ten wątek

    Aktualnie 1 użytkownik(ów) przegląda ten wątek. (0 zarejestrowany(ch) oraz 1 gości)

    Podobne wątki

    1. Odrzucona reklamacja z powodu nadmierności kosztów - przykład odwołania
      Przez ali_cja w dziale Rękojmia/ niezgodność towaru z umową
      Odpowiedzi: 0
      Ostatni post / autor: 04-07-2017, 01:30
    2. Brak wybierania głosowego - podstawa do reklamacji?
      Przez MAP w dziale Dyskusja ogólna
      Odpowiedzi: 9
      Ostatni post / autor: 07-07-2016, 23:06
    3. Odcztanie raportu po naprawie lumii
      Przez byczasty w dziale Wsparcie techniczne
      Odpowiedzi: 6
      Ostatni post / autor: 22-04-2016, 16:03
    4. Reklama to podstawa
      Przez to_ja w dziale Dyskusja ogólna
      Odpowiedzi: 12
      Ostatni post / autor: 22-01-2015, 18:11
    5. Zune nie wykrywa po naprawie bootloadera
      Przez zwirooo w dziale Wsparcie techniczne
      Odpowiedzi: 31
      Ostatni post / autor: 10-04-2013, 23:49

    Tagi dla tego wątku

    Uprawnienia umieszczania postów

    • Nie możesz zakładać nowych tematów
    • Nie możesz pisać wiadomości
    • Nie możesz dodawać załączników
    • Nie możesz edytować swoich postów
    •  
    Kontakt
    administracja[at]windowsmania.pl

    Kopiowanie zawartości strony bez zezwolenia zabronione
    Dołącz do nas