Tweety na temat @windowsmaniapl
r   e   k   l   a   m   a
Strona 1 z 7 12345 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 65

Wątek: rękojmia/gwarancja - wyjaśnienia , pytania

  1. #1

    OFF-LINE

    Dołączył
    02.08.2013
    Posty
    750
    Telefon
    L820, L930
    Dziękuję
    87
    Podziękowano
    21(20)

    rękojmia/gwarancja - wyjaśnienia , pytania

    Reklama:
    Czy pytanie ( wyjaśnienia dla laika ) ogólne - mogę pytać na na forum w tym dziale?


    Interesuje mnie zrozumienie i dalsze postępowanie sprzedawcy przy złożeniu reklamacji

    ( wszystko jedno jakiego towaru jako konsument - zwykły człowiek ).



    Gdy składam reklamacje na podst rękojmi. Wybieram opcje naprawy, wymiany. ( lub zwrotu gotówki - wg ustawy ).


    Czy mam mnie to interesować co sprzedawca robi ze sprzętem?Czy nie?


    Bo:

    1 dając na gwarancję nie wiem - np buty, telefon,suszarkę - idzie on od razu do serwisu producenta - tam jest naprawiony albo nie.


    2 dając na rękojmie - sprzedawca ma doprowadzić produkt do używalności - jeżeli chodzi o naprawę

    ale jakim sposobem - dla mnie nie ważne - produkt ma działać. ale pewnie także idzie na gwarancje do producenta ( serwisu ). ( z tym że wysyła sprzedawca )

    Wymiana na nowy sprzęt - tu sprzedawca może oczywiście się odwołać - bo powie że można go naprawić
    ale czy jest to zgodne z ustawą i moim żądaniem wymiany na produkt wolny od wad?

  2. Pani SponsorPanna Google jest aktywna
    Avatar Panny Google


    Dołączył
    24-08-2012
    Skąd
    Internet
    Telefon
    Lumia 900
    Operator
    Play
    Postów
    2134
    Podziękowano
    871(239)
  • #2

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    4,553
    Telefon
    L 930, 950XL DS,1320
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    595
    Podziękowano
    1,191(747)
    Wpisów na blogu
    36
    Podejrzewam, że chcesz się przestawić na 'model' konsumencki przy zakupach
    Może i dobrze, że założyłeś tutaj ten temat, chociaż uważam, że wszystko, co mam do powiedzenia w sprawie rękojmi już napisałam w dedykowanych tematach, w Procedurach reklamacyjnych.
    Tamte jednak tematy dotyczą urządzeń ściśle związanych z gsm ( i tym podobnych) i nie każdy użytkownik telefonu, zainteresowany np. reklamacją obuwia tam trafi.
    A zatem, czy

    Cytat Zamieszczone przez broda4 Zobacz posta
    mogę pytać na na forum w tym dziale?
    Tak, możesz

    Cytat Zamieszczone przez broda4 Zobacz posta
    Gdy składam reklamacje na podst rękojmi. Wybieram opcje naprawy, wymiany. ( lub zwrotu gotówki - wg ustawy ).
    Na podstawie rękojmi można składać reklamacje tylko do sprzedawcy. Kto jest Twoim 'sprzedawcą', dowiesz się z tematu Umowa sprzedaży; kto jest „Sprzedawcą”?

    Jako kupujący/konsument masz prawo, w przypadku wystąpienia /ujawnienia się wady w zakupionym towarze, żądać od sprzedawcy (alternatywnie):
    -naprawy,
    -wymiany,
    -obniżenia ceny,
    lub masz prawo złożyć sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy sprzedaży ( jeżeli wada jest istotna).

    Ustawa nie zna pojęcia "zwrot gotówki", a zatem reklamujący nie ma prawa tego żądać od sprzedawcy. W przypadku tak sformułowanego żądania , sprzedawca ma prawo odmówić uznania reklamacji z uwagi na jego bezpodstawność.


    Cytat Zamieszczone przez broda4 Zobacz posta
    Czy mam mnie to interesować co sprzedawca robi ze sprzętem?Czy nie?
    Każdego interesuje to, co się dzieje z jego własnością. Jednakże składając reklamację, musimy pogodzić się z tym, że to sprzedawca ponosi odpowiedzialność za to, co się ze sprzętem dzieje. Prawo każe nam oczekiwać na decyzję sprzedawcy, a powinien on to zrobić w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla reklamującego.
    W przypadku złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, jeżeli sprzedawca chce się uchylić od jego skutków - to może niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunąć.
    Wyjątkiem w oczekiwaniu na decyzję sprzedawcy jest tzw. 'reklamacja konsumencka'. W przypadku jej złożenia, jeżeli sprzedawca nie ustosunkuje się w terminie 14 dni od złożenia reklamacji do żądania konsumenta, 'prawo uważa', że sprzedawca uznał to żądanie za uzasadnione (art. 561⁵ Kodeksu cywilnego). W takiej sytuacji, konsumentowi przysługuje prawo żądania zachowania sprzedawcy zgodnego z żądaniem konsumenta ( wezwanie do wydania nowego bądź naprawionego towaru wolnego od wad, zwrotu kosztów zakupu lub kwoty określonej w żądaniu obniżenia ceny).
    Cytat Zamieszczone przez broda4 Zobacz posta
    Bo:

    1 dając na gwarancję nie wiem - np buty, telefon,suszarkę - idzie on od razu do serwisu producenta - tam jest naprawiony albo nie

    Tak, bo z tytułu gwarancji umowną odpowiedzialność ponosi gwarant (producent bądź inny podmiot np. importer, sprzewawca).

    Cytat Zamieszczone przez broda4 Zobacz posta
    2 dając na rękojmie - sprzedawca ma doprowadzić produkt do używalności - jeżeli chodzi o naprawę
    ale jakim sposobem - dla mnie nie ważne - produkt ma działać. ale pewnie także idzie na gwarancje do producenta ( serwisu ). ( z tym że wysyła sprzedawca )
    Na ten temat prawo milczy, tu sprzedawca ponosi ryzyko podjęcia decyzji. Najmniej ryzykowne jest dla sprzedawcy nawiązanie współpracy z gwarantem ( autoryzowanym serwisem), bywa nawet, że w formie umowy cywilnej ( chociaż na ten temat się milczy, wynika to jednak z dokumentacji która dociera do reklamującego).
    Jest to działanie na niekorzyść konsumenta i nie powinno być stosowane, tym bardziej, że prawo przewiduje dochodzenie roszczeń sprzedawcy w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej od poprzedniego sprzedawcy ( art.576/1/ do 576/4/ Kodeksu cywilnego), jeżeli rzecz nie miała właściwości, które powinna mieć zgodnie ze swoim przeznaczeniem lub zgodnie z publicznie składanymi zapewnieniami lub została wydana w stanie niezupełnym. Wówczas to sprzedawca, który poniósł koszty w wyniku wykonania uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy przez konsumenta, może żądać naprawienia poniesionej szkody.



    Cytat Zamieszczone przez broda4 Zobacz posta
    Wymiana na nowy sprzęt - tu sprzedawca może oczywiście się odwołać - bo powie że można go naprawić ale czy jest to zgodne z ustawą i moim żądaniem wymiany na produkt wolny od wad?
    Sprzedawca nie może się odwołać, takie prawo przysługuje reklamującemu - jeżeli nie zgadza się z decyzją sprzedawcy.
    "Przy żądaniu wymiany albo naprawy sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów.
    Jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej"
    ( art.561 § 3. Kodeksu cywilnego).

    To nie jest jeszcze wszystko, to tylko początek
    Ostatnio edytowane przez ali_cja ; 31-03-2017 o 16:04 Powód: zm.art. z 581 na 576(4)

  • #3

    OFF-LINE

    Dołączył
    02.08.2013
    Posty
    750
    Telefon
    L820, L930
    Dziękuję
    87
    Podziękowano
    21(20)
    OK
    Czuje sie powoil jak na studiach. Próbuje to ogarnąć.

    Juz kiedyś rozmawialiśmy - było opisywane na forum, że sprzedawcy nie rozróżniają gwarancji od rękojmi, Tym bardziej zwykły sprzedawca za ladą.
    Wystawia on standardowe zgłoszenie reklamacyjne.
    Jeżeli poszło to na gwarancje - pisałaś już - musi wrócić na sklep - i wtedy rozpocząć procedurę rękojmi.
    TAK.?

    Czy stosować te druki? Czy może na nich oznaczać że jest to rękojmia ( jako dodatkowy opis?)

    Czy zawsze trzeba:
    powiadomić sprzedawcę wcześniej , czy spisanie druku reklamacyjnego w sklepie i jest równoważne?


    Cytat Zamieszczone przez ali_cja Zobacz posta
    "Przy żądaniu wymiany albo naprawy sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów.
    OK
    sprzedawca odmawia i co dalej?
    produkt wraca do sklepu. pozostaje rzecznik > sąd?
    Bo nie potrafię "znaleźć " dalszej drogi.?

    No i sprzedawca,.Chyba nie doszukałem sie albo czytałem bez zrozumienia -
    Opisano zakup od " siedziby głównej". w "sklepie firmowym".
    Ale czy rękojmie mogę złożyć u innego sprzedawcy ?
    W końcu sklep w Rzeszowie kt sprzedał towar nie musi odpowiadać za sprzedaż warszawskiego sklepu? Bo to nie on jest sprzedawcą?

    Czy może dalej sprzedawcą jest "siedziba główna"?
    Przykład;
    Dokonaliśmy zakupu telefonu w sklepie "euro agd":
    Sprzedawcą jest: EURO-net Sp.z o.o.
    adres sprzedawcy: 02-273 Warszawa, ul. Muszkieterów 15
    miejsce, w którym została zawarta umowa sprzedaży: Sklep Matarnia Nowa, 80-292 Gdańsk ul. Złota Karczma 26




    Oczywiście posłużę się własnym przykładem, choć reklamacji na temat obuwia jest w necie milion.

    Pękły podeszwy , symetrycznie w obu butach ( klapkach ).
    Zapisałem w reklamacyjnym dokumencie - zwrot gotówki.
    Odpisano że wada może być bardzo łatwo naprawiona.

    Oczywiście wg ustawy - 560KC
    § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. (..)
    § 2. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną(...) chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego(...)wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia.

    Czy sprzedawca łatwo wybrnął z rękojmi? wymiany rzeczy na wolną od wad ?opisując naprawę jako bardzo łatwą?
    Ostatnio edytowane przez ali_cja ; 31-03-2017 o 14:53 Powód: Zmiana koloru czcionki z czerwonej na niebieską

  • #4

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    4,553
    Telefon
    L 930, 950XL DS,1320
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    595
    Podziękowano
    1,191(747)
    Wpisów na blogu
    36
    Cytat Zamieszczone przez broda4 Zobacz posta
    Czuje sie powoil jak na studiach.
    Trafiłeś w punkt, jestem również pedagogiem dla osób dorosłych i czasami nie potrafię pozbyć się tej maniery na forum

    Cytat Zamieszczone przez broda4 Zobacz posta
    Próbuje to ogarnąć.
    Łukaszu, umówmy się, jedno pytanie, jedna odpowiedź. OK?


    Cytat Zamieszczone przez broda4 Zobacz posta
    sprzedawcy nie rozróżniają gwarancji od rękojmi, Tym bardziej zwykły sprzedawca za ladą.
    A czy Ty już to rozròżniasz? Możesz wymienić, jakie według Ciebie są między nimi zasadnicze różnice?

  • #5

    OFF-LINE

    Dołączył
    02.08.2013
    Posty
    750
    Telefon
    L820, L930
    Dziękuję
    87
    Podziękowano
    21(20)
    Odpowiem bez szukania ( na razie ).
    Gwarancja - jest umową ( ?) producenta . to on nadaje warunki kiedy i jak mogę oddać rzecz na serwis. I to on dokonuje oględzin i naprawy .

    Rękojmia odnosi się do sprzedawcy który sprzedał nam produkt i w tym momencie za niego odpowiada z paragrafów KC

    Teraz sprawdzę swoja odpowiedź

  • #6

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    4,553
    Telefon
    L 930, 950XL DS,1320
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    595
    Podziękowano
    1,191(747)
    Wpisów na blogu
    36
    Przyjmijmy, że wstrzeliłeś się z odpowiedzią
    Przy reklamacji z tytułu gwarancji, gwarant zobowiązany jest do wywiązania się z warunków, które sam ustalił. Z tym, że te warunki nie mogą być sprzeczne z obowiązującym w tym zakresie prawem ( Kodeks cywilny, art. 577 do 581).
    W przypadku rękojmi, sprzedawca ponosi ( przez czas określony) odpowiedzialność cywilną ( Kodeks cywilny, art. 556-576), jeżeli sprzedał nam rzecz z wadą fizyczną lub prawną, lub wada ta wystąpiła/ ujawniła się w trakcie użytkowania rzeczy.

    Jak myślisz, dlaczego w przypadku wystąpienia/ujawnienia się wady większość użytkowników oddaje wadliwy sprzęt do naprawy z tytuły gwarancji, a tylko nieliczni korzystają z rękojmi?

  • #7

    OFF-LINE

    Dołączył
    02.08.2013
    Posty
    750
    Telefon
    L820, L930
    Dziękuję
    87
    Podziękowano
    21(20)
    Cytat Zamieszczone przez ali_cja Zobacz posta
    Przyjmijmy, że wstrzeliłeś się z odpowiedzią
    Nie jestem w stanie przeczytać 1000 postów na forum. Czytam wybiórczo - to i wybiórcza odpowiedź - ale dzięki

    jak wszędzie powiedzmy w 80% przypadków - nieznajomość prawa.
    A powiem więcej - może się obiło o uszy ale zaryzykuję - te 80% nie słyszało o rękojmi.
    Zawsze mówi się popularnie - o gwarancji. Na wszystko. Począwszy od suszarki po samochód.
    I na tym chyba sprzedawcy bazują.
    Ostatnio edytowane przez broda4 ; 31-03-2017 o 16:47

  • #8

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    4,553
    Telefon
    L 930, 950XL DS,1320
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    595
    Podziękowano
    1,191(747)
    Wpisów na blogu
    36
    Cytat Zamieszczone przez broda4 Zobacz posta
    Nie jestem w stanie przeczytać 1000 postów na forum
    Nie musisz czytać 1000 postów, wystarczą 3
    1. Gwarancja przy sprzedaży
    2. Rękojmia-odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy sprzedanej /przepisy/. Część I
    3. Wybór procedury reklamacyjnej

    Cytat Zamieszczone przez broda4 Zobacz posta
    Zawsze mówi się popularnie - o gwarancji. Na wszystko. Począwszy od suszarki po samochód.
    I na tym chyba sprzedawcy bazują.
    Jak to mówią, nieznajomość prawa szkodzi?

    Cytat Zamieszczone przez broda4 Zobacz posta
    Juz kiedyś rozmawialiśmy - było opisywane na forum, że sprzedawcy nie rozróżniają gwarancji od rękojmi, Tym bardziej zwykły sprzedawca za ladą.
    Wystawia on standardowe zgłoszenie reklamacyjne.
    Jeżeli poszło to na gwarancje - pisałaś już - musi wrócić na sklep - i wtedy rozpocząć procedurę rękojmi.
    TAK.?
    Już coraz więcej sprzedawców wie o rękojmi. Niestety udają że nic nie wiedzą, albo z innej przyczyny, i starają się przyjmować tylko "na gwarancję". Coraz częściej spotykam się jednak z tym, że pytają reklamującego w jakim trybie składa rękojmię i czego żąda.
    Reklamujący może wybrać tryb ( procedurę ) reklamacji, ale jeżeli już zdecyduje się na jedną (gwarancja lub rękojmia), to musi ona być przeprowadzona do końca. Po zakończeniu jednej procedury, może przy następnej reklamacji wybrać ją ponownie bądź zdecydować o wyborze drugiej.
    Przy tym trzeba pamiętać, że rękojmia jest najbardziej skuteczna do roku od dnia odebrania zakupionego towaru przez konsumenta. Istnieje bowiem, w przypadku 'zakupu konsumenckiego' domniemanie prawne*, mówiące o tym, że jeżeli wada (lub jej przyczyna ) ujawni się przed upływem roku od zakupu, domniemuje się, że tkwiła on już w produkcie w chwili zakupu. Domniemanie to może zostać jedynie obalone przez sprzedawcę w procesie cywilnym.

    *)Kodeks cywilny:
    "Art. 556 ² Kc. Jeżeli kupującym jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego."

  • #9

    OFF-LINE

    Dołączył
    02.08.2013
    Posty
    750
    Telefon
    L820, L930
    Dziękuję
    87
    Podziękowano
    21(20)
    Cytat Zamieszczone przez ali_cja Zobacz posta
    Jak to mówią, nieznajomość prawa szkodzi?
    a myślałem że to napisałem - ... chyba skasowałem przy edycji.

    pozwolę sobie wrócić w takim razie do mojego poprzedniego pytania:

    Cytat Zamieszczone przez broda4 Zobacz posta
    Oczywiście posłużę się własnym przykładem, choć reklamacji na temat obuwia jest w necie milion.

    Pękły podeszwy , symetrycznie w obu butach ( klapkach ).
    Zapisałem w reklamacyjnym dokumencie - zwrot gotówki, odstąpienie od umowy.
    Odpisano że wada może być bardzo łatwo naprawiona.

    Oczywiście wg ustawy - 560KC
    § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. (..)
    § 2. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną(...) chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego(...)wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia.

    Czy sprzedawca łatwo wybrnął z rękojmi? wymiany rzeczy na wolną od wad ?opisując naprawę jako bardzo łatwą?
    Ostatnio edytowane przez broda4 ; 31-03-2017 o 21:04

  • #10

    OFF-LINE
    Awatar ali_cja

    Dołączył
    29.08.2014
    Lokalizacja
    Koszalin/Gdańsk
    Posty
    4,553
    Telefon
    L 930, 950XL DS,1320
    Operator
    Plus,Play
    Dziękuję
    595
    Podziękowano
    1,191(747)
    Wpisów na blogu
    36
    Zanim odpowiem, muszę poprosić Ciebie o sprostowanie.
    W #3 napisałeś:
    Zapisałem w reklamacyjnym dokumencie - zwrot gotówki.
    ,

    a w #9
    Zapisałem w reklamacyjnym dokumencie - zwrot gotówki, odstąpienie od umowy.
    Jakie w końcu było Twoje żądanie?

  • Strona 1 z 7 12345 ... OstatniOstatni

    Informacje o wątku

    Użytkownicy przeglądający ten wątek

    Aktualnie 1 użytkownik(ów) przegląda ten wątek. (0 zarejestrowany(ch) oraz 1 gości)

    Podobne wątki

    1. Faktura wysłana na mail, a gwarancja/rękojmia.
      Przez shikaka w dziale Gwarancja
      Odpowiedzi: 7
      Ostatni post / autor: 01-12-2016, 16:01
    2. Gwarancja czy rękojmia?
      Przez gadaka w dziale Rękojmia/ niezgodność towaru z umową
      Odpowiedzi: 11
      Ostatni post / autor: 16-06-2016, 14:10
    3. Przebarwienie ekranu; gwarancja czy rękojmia
      Przez Tymbark1980 w dziale Rękojmia/ niezgodność towaru z umową
      Odpowiedzi: 48
      Ostatni post / autor: 16-05-2016, 21:14
    4. Reklamacja u sprzedawcy: gwarancja producenta czy rękojmia
      Przez Hezar w dziale Rękojmia/ niezgodność towaru z umową
      Odpowiedzi: 79
      Ostatni post / autor: 20-08-2015, 08:17
    5. [STORE] Opóźnienia kolejowe
      Przez idct.pl w dziale Programy
      Odpowiedzi: 3
      Ostatni post / autor: 12-01-2014, 04:22

    Uprawnienia umieszczania postów

    • Nie możesz zakładać nowych tematów
    • Nie możesz pisać wiadomości
    • Nie możesz dodawać załączników
    • Nie możesz edytować swoich postów
    •  
    Kontakt
    administracja[at]windowsmania.pl

    Kopiowanie zawartości strony bez zezwolenia zabronione
    Dołącz do nas